Використовуючи лазівку в санкціях, Туреччина маскує російську нафту під власну та експортує її до ЄС, приносячи Росії мільярдні прибутки.

Про це пише Politico.

Згідно з дослідженнями Центру досліджень енергетики та чистого повітря (CREA) і Центру вивчення демократії (CSD), а також незалежними звітами Politico, російська нафта, схоже, масово надходить до ЄС через Туреччину.

За словами старшого аналітика з енергетики CSD, Туреччина стала стратегічною зупинкою для російських паливних продуктів, що перенаправляються до ЄС, генеруючи сотні мільйонів податкових надходжень для Кремля.

У період з лютого 2023 року по лютий 2024 року Туреччина збільшила свої закупівлі в Росії на 105% порівняно з попередніми 12 місяцями. За цей же період турецький експорт палива до ЄС підскочив на 107%.

“Це не означає, що кожна партія палива, яка прибуває до ЄС з Туреччини, є російською. Туреччина має нафтопереробні заводи, які можуть переробляти майже 1 мільйон барелів нафти на день. І турецькі фірми також, ймовірно, перепродують частину неросійського палива до ЄС”, – йдеться в повідомленні. 

Загалом схема, за якою російське пальне потрапляє до ЄС, повʼязана з лазівкою в санкціях. Так, попри обмеження існує дозвіл на імпорт в ЄС “змішаного” палива, якщо воно маркується як неросійське.

За даними дослідження така схема принесла Москві до 3 млрд євро тільки з трьох портів (Джейхан, Мармара-Ереглісі та Мерсін) за 12 місяців після того, як ЄС заборонив російське паливо в лютому 2023 року.

Південно-східний порт Джейхан, наприклад, має обмежене автомобільне та залізничне сполучення з нафтопереробними заводами, що дає йому мало засобів для отримання великих поставок палива, окрім танкерів, що стоять біля його причалів.

З лютого 2023 по 2024 рік порт прийняв приблизно 22 млн барелів палива, 92% яких надійшло з Росії, що втричі більше, ніж він імпортував з Москви роком раніше. За той самий період 85% експорту палива з порту йшло до ЄС. 

ЗСУ запекло нищать російських окупантів: щоб підтримати їх можна перерахувати пожертви у фонди «Повернись живим» та «Сталеві крила». Стань частиною історії та захисти Україну, приєднуйтесь до "Гвардії Наступу". 🇺🇦

Аналогічна ситуація відбувається й в західному порту Мармара-Ереглісі та південному – Мерсін. Обидва порти продемонстрували однакові щорічні сплески російського імпорту — удвічі в Мармара Ереглісі та втричі в Мерсіні — що збіглося зі стрибком експорту до ЄС. 

Митні органи Греції, яка є одною з найбільших імпортерів такого палива,  повідомили, що вони здійснюють “відповідний контроль як на етапі митного оформлення, так і після нього”, і що “на сьогодні жодних порушень не виявлено”. 

Проте видання пояснює, що на практиці перевіряється документ із зазначенням походження вантажу, який називається “сертифікатом походження”. Імпорт палива з російськими документами здебільшого є незаконним згідно із законодавством ЄС, але просто зміна бренду Туреччини старих вантажів на новий турецький сертифікат – ні.