В Україні всі держоргани, держпідприємства, акціонерні товариства, що належать державі, мають продавати своє майно лише через електронні майданчики. Це стосується і “Укрпошти”, яка зараз реалізовує свій старий автопарк. Компанія вибрала дещо екстравагантну тональність у комунікаціях і прокоментувала такі торги фразою “ні, не йо*нулись” у соцмережі X.

Але як виявилося, і на такі авто є покупець: ціни під час торгів зросли, а “Укрпошта” отримала несподіваний прибуток. Про те, що ще продають та купують на електронних майданчиках відомі компанії і держустанови, читайте в матеріалі.

“Укрпошта” продає старі авто, але це все одно вигідно

В Україні в соцмережах кілька днів обговорюють допис “Укрпошти” про розпродаж їхнього старого автопарку. СММники від імені компанії назвали ці авто “гнилим гі*ном”, зазначили, що вони не “йо*нулись”, а машини хотіли би віддати, але за законом мають їх продавати.

Українці обговорювали форму повідомлення та зосередились на нецензурній лексиці. Проте насправді суть повідомлення не менш смілива, адже в компанії фактично висловили невдоволення чинними правилами щодо обов’язкового продажу майна через відкриті торги і заявили, що хотіли би безкоштовно роздати автівки.

“Укрпошта” продає автомобілі лотами, в яких об’єднує десятки машин. Наприклад, 30 квітня на аукціоні продали 134 машини. Переважно це старі авто, які вже давно не на ходу. Однак тільки цей лот приніс “Укрпошті” 1 млн 656 тис. грн. Стартова ціна складала 1 млн 565 тис. грн.

Ще один лот об’єднав 40 автомобілів. Стартова ціна – 197,9 тис. грн. У результаті торгів ціна зросла до 323 тис. грн. Авто можуть поповнити колекції, ба більше, деякі з них можна відремонтувати і передати на потреби фронту. Найгірший для “Укрпошти” варіант– безкоштовно роздати те, за що можна отримати мільйони гривень, при тому, що саме цю позицію і відстоювали в лайливому пості компанії. Хоча, можливо, це був жарт для привернення уваги.

На аукціонах продають не тільки мотлох

Закон зобов’язує державні установи та акціонерні товариства продавати своє майно через Прозорро.Продажі. Хтось збуває брухт та мотлох, а інші – квартири. Українці, які прагнуть купити квартиру, про можливість розглянути пропозиції на електронних майданчиках часто навіть не здогадуються. А ціни там можуть бути значно нижчими.

Наприклад, цього року на відкритому аукціоні продали цілу низку квартир збанкрутілого російського Промінвестбанку. Йдеться про однокімнатні квартири на Оболонському проспекті. Будинок розташований недалеко від станції метро і торговельного центру. В оголошеннях квартири площею 34 квадрати у такому будинку продаються від 2 млн грн. До метро всього 5 хвилин пішки.

В результаті серії аукціонів більшість квартир купили звичайні українці (фізичні особи), які стежать за оголошеннями на торгових майданчиках. Наприклад, квартиру №413 площею 33,9 квадрата (серед техніки і меблів залишили тільки газову плиту) продали всього за 1,3 млн грн (стартова ціна – 1,29 млн).

У цьому ж будинку квартиру площею 26,2 квадрата (№807) продали за 1,1 млн грн (стартова ціна – 1,08 млн). “Квартира однокімнатна, загальною площею 26,2 кв. м (житлова площа 13,0 кв. м), за адресою: м. Київ, проспект Оболонський, будинок 34-В, квартира 807, реєстраційний номер об’єкта нерухомого майна: 2698799780000”, – йдеться в оголошенні.

Державне підприємство “Дорожній науково-технічний центр” у квітні продало Mitsubishi Pajero Sport 2007 року за 205 тис. грн. На сайтах оголошень вартість такого авто стартує від 300 тис. грн. Автомобіль на ходу та в задовільному технічному стані.

Тож інколи на відкритих майданчиках можна придбати нерухомість і авто за більш вигідними цінами. Однак часто покупці відмовляються купувати таке житло, бо не хочуть мати справу з попередніми власниками. Якщо, наприклад, квартиру банк забрав за борги, часто попередні власники відмовляються виїжджати, подають апеляції та не поспішають виконувати рішення судів.

Що купують держпідприємства та чиновники

Міністерство захисту довкілля та природних ресурсів витратить майже 700 тис. на оренду авто. Переможця визначили 1 травня. За 694 тис. грн орендують автомобіль Skoda Octavia A7 з водієм. Враховуючи, що договір підписали тільки в травні і до кінця року, щомісячно послуга оренди коштуватиме близько 100 тис. грн.

“Двигун – бензиновий, тип кузова – седан або хетчбек, обов’язкова наявність кондиціонера/клімат-контролю, рік випуску – не старший 2018. Автомобіль повинен бути технічно справний, підготовлений до експлуатації, без рекламних наклейок та малюнків. Салон і багажник повинні мати охайний вигляд: оздоблення салону автомобіля має містити всі елементи, передбачені заводом-виробником”, – йдеться в описі.

ЗСУ запекло нищать російських окупантів: щоб підтримати їх можна перерахувати пожертви у фонди «Повернись живим» та «Сталеві крила». Стань частиною історії та захисти Україну, приєднуйтесь до "Гвардії Наступу". 🇺🇦

Зазначимо, цього року істотно скоротилась кількість держпідприємств та установ, які витрачають значні кошти на оренду авто та купівлю автомобілів. Наприклад, минулого року дочірня компанія “Нафтогазу” витратила на оренду броньованих елітних автівок більше 4 млн грн. А цього року такі тендери не проводили.

Так, у 2023-му “Нафтогазбезпека” компанії “Нафтогаз” за 4,2 млн грн орендувала два броньовані автомобілі BMW з водієм. За таку суму автомобілями можна було користуватись до кінця 2023-го. При цьому в документах не розкрили інформацію, який саме автомобіль узяли в оренду.

У тендері перемогла компанія “УТН Безпека”. Вона мала у власності чотири авто, серед яких лише один автомобіль відповідної марки – BMW 750 LI. Такий автомобіль залежно від комплектації може коштувати десятки мільйонів гривень.

Цьогоріч в “УТН Безпека” їхні коштовні авто не орендували. До речі, компанія належить корпоративному фонду “Укртранснафта” (“Укртранснафта” – дочірня компанія “Нафтогаз України”). В автопарку “УТН Безпека” зараз є вже 5 автомобілів (п’ятий придбали минулого року). Йдеться про:

  • Cadillac Escalade 2018-го;
  • Toyota Camry 2019-го;
  • BMW 750 LI 2019-го;
  • Renault Duster 2020-го;
  • Renault Duster 2023-го.

Система електронних торгів дозволяє українцям відслідковувати, що продають та купують держкомпанії. При тому це не тільки спосіб відслідкувати видатки, але і можливість взяти участь у торгах для кожного українця.